23948sdkhjf

Finansminister vil have holdbar model for registreringsafgift

Regeringen må droppe sine nykker og sikre en bred aftale, mener Socialdemokratiet.
Bilsalget er gået totalt i stå. Sådan har det faktisk været siden 23. september, hvor Politiken kunne afsløre, at regeringen pønsede på endnu engang at sætte registreringsafgiften ned.

Derfor haster det med at nå frem til en aftale, lyder det igen og igen fra såvel bilbranchen som politikerne.

Men trods hastværket kommer der mandag toner fra finansminister Kristian Jensen (V), der næsten kunne lyde, som om han maner til tålmodighed.

Finansministeren understreger, at han håber på en hurtig aftale.

- Men det er også vigtigt, at vi får lukket en aftale, der er holdbar. Så bilmarkedet ikke igen og igen skal se, at man laver afgifterne om, siger Kristian Jensen.

- Det er væsentligt, at vi bruger den tid, der er nødvendig, så vi får en model, der kan holde nogle år. Og som også tager højde for den teknologiske udvikling, der sker både på sikkerhed og miljø.

Striden står mellem regeringen, der ønsker en flad registreringsafgift på 100 procent for alle biler uanset pris. Mens Dansk Folkeparti vil have en afgift, som er udregnet efter, hvor sikker og miljøvenlig bilen er.

Kristian Jensen afviser, at han har spildt kostbar tid på at stå for hårdt fast på regeringens position.

- Jeg synes, det er skredet godt fremad, siger han.

Men hvis finansministeren for alvor ønsker en holdbar aftale om bilafgifterne, bør han invitere Socialdemokratiet med til forhandlingerne, lyder det fra det store oppositionsparti.

Ifølge finansministeren kan S ikke være med til forhandlingerne. Pengene til at ændre registreringsafgiften kommer nemlig ifølge ham fra, at regeringen og Dansk Folkeparti har indført integrationsydelse og kontanthjælpsloft.

Har man ikke været med til at finde besparelsen, kan man heller ikke være med til at bruge pengene, lyder logikken. Men det er en dårlig undskyldning, mener Benny Engelbrecht.

Han tror, at meget af finansieringen vil kunne findes ved at hæve afgifterne for leasingbiler. Her findes et skattehul på en milliard kroner, påpeger han med henvisning til tal fra Skatteministeriet.

- Det må være på tide, at regeringen lægger sine nykker til side og forsøger at skabe flertal for det, der rent faktisk er flertal for. Nemlig en teknisk baseret afgift, der fremmer miljøvenlige og sikre biler, siger Engelbrecht.

Såvel S som R har tidligere ladet forstå, at de var klar til at rulle aftalen tilbage, hvis det endte med en model, der ikke tog højde for bilernes miljøvenlighed og sikkerhed.

Men Benny Engelbrecht regner slet ikke med, at det bliver aktuelt. Han kan end ikke forestille sig, at DF vil skifte mening og gå med på det, regeringen foreslog til at starte med.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076